Rakkauden vallankumous

Janoatko rakkautta? Etsitkö muutosta elämääsi? Todellisen rakkauden lähde on Jumalassa. Rakkauden vallankumous ei merkitse vapaiden suhteiden edistämistä, vaan jumalallisen rakkauden esiintuloa. Aikamme evankelista, Kalevi Lehtinen, julistaa: Tie on auki rakkauteen!

Olen rukoillut ja toivonut, että tänä aikana kylmässä, pimeässä, rakkaudettomuuden maailmassamme syntyisi, ei vain uskonpuhdistus, vaan "rakkaudenpuhdistus". Kunpa me Jumalan lapset löytäisimme sen rakkauden voiman, joka on kätketty Raamatun sanaan ja Jeesukseen Kristukseen, ja lähtisimme valloittamaan maailmaa Jeesuksen vastustamattomalla rakkaudella.

Uskon, että suurin osa maailman ongelmista voitaisiin ratkaista rakkaudella. Kuulostaako liian suurelta väitteeltä?

Sanoja syvempää

Todella syvä rakkaus ilmaisee itsensä paljon syvemmältä kuin sanat tai pinnalliset eleet. Kaksi rakkauden ilmenemismuotoa ovat antaminen ja uhri. Maailman suurin rakkaus ei ilmene pelkkänä sanana, se ilmenee antamisena, maailman suurimman uhrin antamisena. Raamattu puhuu Jumalan rakkaudesta Johanneksen kautta näin:

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi."

Kun Jumala lähetti Jeesuksen maailmaan kuolemaan meidän syntiemme tähden, ei se ollut Jumalalle mikään helppo hetki. Se ei ollut kevyt, ohikiitävä tuokio, jolloin Jumala olisi taputtanut Jeesusta olkapäälle ja sanonut:

- Hei nyt sitten. Mene maailmaan hoitamaan asiat kuntoon ja tule terveenä takaisin.

Jumalan sydän

Ei. Kun Jumala antoi ainokaisen Poikansa, hänen sydämensä reväistiin rikki ja heitettiin maailmaan syntisten ihmisten tallattavaksi, pilkattavaksi ja halveksittavaksi. Joka kerta, kun Jeesusta pilkattiin, pilkkaavat sanat kohdistuivat suoraan Jumalan sydämeen. Jokainen isku, joka sattui Jeesukseen, sattui Jumalan sydämeen.

Kun Jeesus vangittiin Getsemanen puutarhassa, häntä ruoskittiin roomalaisella kidutusruoskalla. Roomalaisten ruoskassa oli kepin päässä leveä nahkahihna, joka haarautui moneen suikaleeseen, ja jokaisen suikaleen päässä oli terävä rautakappale. Jokaisesta ruoskaniskusta Jumalan sydän vavahti tuskasta.

Kun Jeesuksen päähän painettiin orjantappuroista väännetty pilkkakruunu, haavoittivat sen piikit Jumalan sydäntä. Kun Jeesus nääntyi ristinsä alle kannettuaan sitä kohti pahantekijöitten teloituspaikkaa, siinä kärsi Jumalan sydän.

Kun karkeat rautanaulat lävistivät Jeesuksen kädet ja jalat, ne lävistivät Jumalan sydämen. Kun Jeesus meidän tähtemme koki, mitä syntien rangaistus ja ero Jumalasta on, ja kun hän huusi: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" Jumalan sydän murtui tuskasta.

Rakkauden lähde

Miksi Jumalan piti kärsiä kaikki tämä? Siksi, että hän rakasti sinua ja minua. "Minkä tähden kaiken vaivan Jeesus kärsinyt on niin? Rakkaudestansa aivan meihin kurjiin syntisiin..." Laulussa sanotaan, että Jeesus kärsi meidän tähtemme ja rakkaudesta meihin.

Tällainen on Jeesus. Tällainen on Jumala. Näin ilmenee Jumalan rakkaus, uhrin kautta, kun hän antoi kaikkensa meidän tähtemme.

Olen kuullut eräästä lähetystyöntekijästä, joka sairaanhoitajana teki työtään lepraa sairastavien ihmisten parissa. Hän hoiti sairaita ja pesi heidän haavojaan. Kerran eräs amerikkalainen naisturisti tuli hänen viereensä ja katsoi häntä, kun hän kärsivällisesti pesi pitalisten märkiviä haavoja. Naista alkoi oksettaa ja hän sanoi:

- Tuollaista minä en tekisi miljoonasta dollaristakaan.

Lähetystyöntekijä katsahti naiseen, hymyili ja sanoi:

- En minäkään, ja jatkoi pesemistä.

Raamatusta näemme, että kaudella on aina lähde. Rakkauden lähde on Jumala.

Sanat hukassa

Olen rukoillut rakkauden vallankumousta. Paljon on miehiä, jotka eivät koskaan kuule vaimoltaan rakkauden sanaa, ja paljon enemmän vaimoja, jotka eivät koskaan kuule sitä mieheltään. On monia ahdistuneita, pelokkaita, säikkyjä nuoria, jotka pelkäsivät vanhempiensa kritiikkiä ja haukkumisia. Kuinka he muuttuisivat, jos he kokisivat vanhempiensa rakastavan heitä ehdoitta.

On vanhempia, jotka antaisivat koko omaisuutensa riemumielin pois, jos he kerran elämässään saisivat nähdä tuhlaajapoikansa tai -tyttärensä tulevan kotiin ja kiertävän kätensä isän ja äidin kaulaan sanoen:

- Minä rakastan sinua.

Tiedän, että suurin osa työnantajista ei koskaan kuule tätä sanomaa alaisiltaan, eivätkä alaiset työnantajiltaan. Eivät kuule myöskään professorit opiskelijoilta, eivätkä opiskelijat professoreilta. Eivät poliitikot, eivät taksi- tai bussikuskit, eivätkä monet muutkaan.

Mikä estää meitä avautumasta Jumalan rakkaudelle, niin että meistä tulee osa rakkauden vallankumousta? Emme enää olisi osa tätä maailman rakkaudettomuuden ongelmaa, vaan osa sen ratkaisua.

Sitoudun rakkauteen

Tämän haasteen Jumala haluaa antaa meille. Sanoma kuulun meille jokaiselle, oletpa sitten tietoisesti Jeesuksen seuraaja tai et Voimme Jumalan edessä sitoutua:

Nyt, tästä hetkestä alkaen minä tahdon olla avoin rakkaudelle. Tahdon ottaa vastaan niin paljon, että siitä riittää jakamista toisille. Silloin meillä on toivoa.

Toivoisin, että lähtisit toteuttamaan tätä rakkautta tänään. Ehkä sinun pitää mennä puhelimeen, soittaa jollekulle ja viestiä hänelle rakkauttasi. Ehkä sinun pitää mennä sen mököttävän puolisosi luokse rikkomaan teidän välillänne vallitseva jää.

Joudut ehkä puhumaan lastesi kanssa uudella tavalla, opettelemaan uutta rakkauden kieltä. Ehkä sinun pitää alkaa rakastaa seurakunnan työntekijöitä ja pappeja. Ajattele, mikä ankea työ monella papilla on. Hän kokee antavansa koko ajan, hänen pitää valmistaa ja taistella. Mutta kuka kertoo hänelle, että häntä rakastetaan?

Liikkeelle jo tänään

Jospa me tänään lähtisimme liikkeelle - rakkauden vallankumouksellisina. Omistettaisiin uskossa Jumalan sanasta rakkaus. Silloin meistä välittyisi viesti: Tie on auki rakkauteen.

Haluaisit rakastaa, mutta koet olevasi kaiken tämän ulkopuolella. Jeesus ei ole sinulle todellinen. Miten päästä alkuun?

Minulla on sinulle kutsu ja hyvä uutinen: Jeesus haluaa tulla sinun elämääsi. Hän sanoo: "Minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani."

Jeesus haluaa tulla sinun elämääsi jo tänään. Hän haluaa tuoda sinut Jumalan yhteyteen. Hän haluaa antaa sinulle turvallisen varmuuden siitä, että sinua rakastetaan ja sinä olet hänen omansa. Hän avaa kanavat tähän rakkauteen.

Jos et ole koskaan avautunut Jeesukselle Kristukselle, tee se nyt.

Kalevi Lehtinen
Otteita kirjasta
Sinulle
Päivä Osakeyhtiö 1995

(Airut 4/96)