Rukous yhdistää

Kuinka moni meistä ei olisi joutunut hengelliseen sotaan? Vihollinen keksii milloin mitäkin keinoja harhauttaakseen meidät oikealta tieltä. Rukous on paras torjunta-ase taistelussa. Se luo myös yhteyden kaikkien uskovien välille.

Rukous on paras ase taistelussamme pimeyden valtoja vastaan. Se synnyttää sellaisia tuloksia, joita ei saada aikaan pelkillä järjen päätelmillä. Kun vihollinen hyökkää jossakin elämänvaiheessamme, olkaamme varuillamme. Varokaamme kajoamasta ongelmaan, ennen kuin olemme rukoilleet asian puolesta.

Tahallisia harhautuksia

Jos yritämme itse laittaa asiat järjestykseen, saatamme kaikessa sinisilmäisyydessämme aiheuttaa myrskyn. Vihollinen saattaa myös houkutella meitä olemaan omatoimisia saadakseen meidät ansaan.

Vihollinen saattaa tarkoituksella yrittää johdattaa meidät pois sellaisesta tehtävästä, joka tuottaa hedelmää Jumalan valtakunnalle. Jos pysymme tyyninä, emmekä lähde soitellen sotaan, vihollinen joutuu peräytymään.

Kun vihollinen hyökkää seurakuntaamme tai rukousryhmäämme vastaan, rukous on silloinkin tehokkain keinomme torjua hänet. Älkäämme kuvitelko, että meidän tehtävämme olisi omilla tiedoillamme valistaa muita, vaan käykäämme mieluummin rukoilemaan tilanteen puolesta.

Ihminen ei mielellään ota vastaan ylhäältä tulevia saarnoja. Vaikka joku olisi tullut huomaamattaankin petetyksi, hän ei välttämättä näe tilannetta samoin kuin me. On siis parempi käsitellä asia rukouksessa ja pyytää Jumalaa toimimaan, kuin toimia itse.

Yhteyden salaisuus

Jos lähdemme omin neuvoin `opettamaan', emme pysty tekemään eroa vihollisen työn ja henkilön itsensä välillä. Todennäköisesti joutuisimme vain väittelyyn ja yrittäisimme puristaa ystävämme haluamaamme muottiin.

Rukoilkaamme asioiden puolesta, kunnes näemme muutoksen tapahtuneen. Kun vihollinen on väistynyt, voimme vapaasti keskustella tilanteesta kaikkien osapuolten kanssa. Vain rukouksen kautta Jumala vapauttaa ihmiset vihollisen kahleista.

Me olemme ja elämme Kristuksessa, Voittajassa. Aina kun havaitsemme jälkiä vihollisen työstä, rukoilkaamme niitä vastaan Jeesuksen nimessä. Käykäämme järjestelmällisesti vihollista vastaan, aivan kuin Israel aikoinaan karkottaessaan luvatusta maasta ne kansat, jotka eivät palvelleet Jumalaa.

Jos Jumalan kansa olisi hereillä ja taistelisi, se voisi rukoillen karkottaa vihollisen pommittamasta hengellisiä tapahtumia. Kristittyjen yhteyden puute johtuu paljolti siitä, ettemme rukoile. Yhteyden voi saavuttaa vain rukoilemalla.

Kuullaisuus vahvistaa uskoa

Koska olemme Kristuksessa, voimme hänen voimassaan vastustaa vihollista (Jk 4:7). Kun saatana kiusasi Jeesusta, Jeesus käski tämän väistyä (Mt 4:10). Jumalan Pojalla on sellainen valta sekä taivaassa että maan päällä, että vihollisen on toteltava häntä.

Kun vihollinen käy hyökkäykseen, voimme käskeä häntä väistymään Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, voittoisassa nimessä ja sovintoveressä. Jumala kutsuu meitä järkähtämättömään vastarintaan.

Vihollisen varustukset murenevat niin kodeissa kuin seurakunnissakin, kun otamme käyttöömme hengelliset aseet: Jumalan sanan, Jeesuksen nimen sekä hänen Golgatalla täyttämänsä työn.

Kun rukoilemme ja paastoamme, meidän ei tarvitse lainkaan sekaantua tapahtumiin eikä niiden heijastuksiin. Kuuliaisuus Jumalan sanaa kohtaan sekä elämässämme että puheessamme tekee uskostamme niin vahvan, että kykenemme siirtämään jopa `vuoria'.

De Vern Fromke

(Airut 3/96)