Herra huolehtii ja hoitaa

"Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee." (Ps 37:5)

Herran tie on kaikissa olosuhteissa kulkukelpoinen ja vie aina päämäärään. Mitkä asiat juuri nyt askarruttavat sinua? Oletko huolissasi pyhityksestä? Olet lukenyt kirjoja ja lehtiartikkeleita asiasta. Olet osallistunut kokoussarjoihin. Olet ehkä jo vuosien ajan rukoillut ja kilvoitellut, mutta toteat, että pyhityksen kallisarvoinen aarre on kaukana ulottuviltasi. Anna tiesi Herran haltuun. Turvaa Häneen. Lopeta kuumeinen yrittäminen ja pysähdy kuulemaan sana: "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään." (Hb 10:14)

Turvaa vakaasti siihen, että sen täydellisen pyhityksen, jonka Kristus uhrillaan Golgatalla meille hankki, Hän itse on sinussa tekevä todelliseksi. Saat kokea että Hän, itse rauhan Jumala, on sen tekevä omalla ihmeellisellä tavallaan: sinut pyhitetään kokonansa, henkesi, sielusi ja ruumiisi säilytetään nuhteettomana Kristuksen tulemukseen (1 Ts 5:23). "Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä." (jae 24)

Vai vaellatko parhaillaan kuolemanvarjon maassa, jossa kaikki ympärilläsi on pimeää, jossa yksikään valo ei loista tielläsi, jossa kaikki yön kauhut piirittävät sinua? Lohduttaudu ajatuksella, että saman tien joutuvat kaikki Jumalan pyhät kulkemaan. Varo sytyttämästä keinovaloja pimeään laaksoon, siitä seuraa vain lisää tuskaa. Älä pyri pois laaksosta ennen kuin on Jumalan aika. Anna tiesi Herran haltuun, turvaa Häneen, kyllä Hän sen tekee, kunhan olet oppinut ne asiat, jotka voi oppia vain pimeyden keskellä. "Kuka teistä pelkää Herraa ja kuulee hänen palvelijansa ääntä? Joka vaeltaa pimeydessä ja valoa vailla, se luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaansa." (Jes 50:10)

Vai ulkonaiset olosuhteetko ovat tämänhetkisenä ongelmanasi? Sairaus, työttömyys, puute rahasta? Asettavatko työtoverit tai perheenjäsenet kärsivällisyytesi koetukselle? Olet tehnyt kaikkesi elämäntilanteesi parantamiseksi, mutta yritykset ovat valuneet hiekkaan. Joudut aina vain ahtaammalle, et näe mitään poispääsyä. Mutta kun sydämestäsi turvaat Herraan, Hän vapauttaa sinut. Ei Hän aina muuta olosuhteitasi, mutta Hän voi muuttaa sinua niin, että pääset tilanteen tasalle, jopa sen yläpuolelle - miten suloinen vapautus!

Herran tien varrelle on kätketty suuria siunauksia. Ihmissuku, myös suurin osa niistä, jotka ovat Jumalan perhekuntaa, potee kuumetautia, mutta lämpötila muuttuu normaaliksi tällä tiellä. Ei kiristyneitä hermoja, ei unettomia öitä, ei levottomasti kiitäviä ajatuksia, ei turhaa huolehtimista, vaan hetkittäin, päivittäin koetaan todeksi Fl 4: 6-7, joka opettaa: "Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa."

J. Fjord Christensen

(Airut 12/88)