Jeesus ei hylkää omiaan

"Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Mt 28: 20)

Herran ihana lupaus jokaiselle omalleen, armahdetulle syntiselle: Minä olen kanssasi joka päivä. Armon auringon valtava paiste jokaisen Jumalan lapsen elämän yllä. Todella hyvä sanoma, ilouutinen, jonka saat painaa sydämeesi, kun tähyilet kohti tulevaa.

Jokainen alkava vuosihan on kuin kirja, jonka lehdille on sivu sivulta painettu se, mitä sinulle on tapahtuva. Mutta kirja on lukittu, joten vain päivän kerrallaan näet elämäsi historian. Mitä lienee näillä sivuilla? Mitä tuonee tulevaisuus tullessaan? Sitä ei kukaan ihminen tiedä. Ethän tiedä sitäkään, mitä seuraava tunti tuo tullessaan, saati sitten seuraava päivä, viikko tai kuukausi. Ja kuitenkin Herran lupaus luo valoaan niin, ettei kenenkään tarvitse pimeässä vaeltaa. Onhan Hän meille ilmoittanut, että "ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta sen jälkeen tulee tuomio" (Hb 9:27).

Tiedät siis, että kerran kääntyy kirjastasi viimeinen lehti, se, jolle on kirjoitettu yksi ainoa sana: kuolema. Ja sitten tulee tuomio. Jumala on myös ilmoittanut, että ajassa kuljemme vain kahta tietä: joko sitä, joka johtaa kohti iankaikkista kadotusta ja jota kohti kulkevat ne, jotka elävät synnissä ja epäuskossa ja elämän korskassa Jeesusta vailla, tai sitten toista tietä, joka johtaa iankaikkiseen elämään. Siellä vaeltavat armahdetut syntiset, Jumalan pyhät, jotka tahtovat vaeltaa Jeeuksen seurassa ja uskossa turvaavat Hänen verensä tuottamaan sovitukseen. Kysäisehän itseltäni, kummalla tiellä juuri nyt olet.

Jos tähän asti olet ylenkatsonut armoa ja pelastusta Kristuksessa, vaeltanut laveaa tietä kohti turmelusta ja tuhoa, käännä nyt askeleesi kaidalle taivastielle. Silloin Jumalan lupaukset koskevat sinuakin. Taivasvalo lankeaa salaperäisen tulevaisuuden ylle: Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. Hän, kaikkien syntien Sovittaja ja Vapahtaja, kulkee vierelläsi. Jokaisen askeleesi jokaisena elämäsi päivänä saat kulkea "pyhyydessä ja vanhurskaudessa". Lue Lk 1:68-79, Sakariaan kiitosvirsi.

Jeesus on omiensa kanssa. Se on jokaisen Jumalan perheväkeen kuuluvan elämänkirjan sivun yläreunan otsikkolauseena. Mitä sivuilla muuten on kirjoitettuna, sen tietää Herra yksin. Entä sitten? Jos olet Jumalan oma, voit turvallisin mielin kääntää lehteä. Tulkoon onni tai onnettomuus, ilo tai suru, rikkautta tai köyhyyttä, vapautta tai orjuutta, pimeyttä tai valoa, Herra on kanssasi. Hän on kaikkivaltias auttaja hädässä, murheellisten lohduttaja, sairaiden parantaja, eksyneiden paimen. Hän on omiensa aurinko ja kilpi. Se aurinko ei ikinä vajene, eipä kuoleman varjon maankaan pimeys voi sitä sammuttaa. Sen kilven suojassa eivät pahan palavat nuolet voi meitä vahingoittaa.

Mutta anna sinä puolestasi Hänelle kaikki valtuudet. Ota Hänet mukaasi kaikkialle, jokaiseen elämäsi tilanteeseen, iloon ja murheeseen, päätöksiin ja arkityöhön. Avaa kirjaimellisesti kaikki lukittu Hänen nähtäväkseen ja käytettäväkseen, niin sydämesi kuin lompakkosi. Kulje öin ja päivin Hänen seurassaan. Missä Herra kulkee mukanasi, sieltä on sielunvihollisen paettava, ja niin elämääsi tulvii valoa ja rauhaa ja armoa, rakkautta ja pelastusta.

N.P. Madsen

(Airut 6/90)